باورش سخت است که کودک شما نیمی از یک سال را پشت سر گذاشته است؟ الگوهای رشد کودک در 6 تا 7 ماهگی دارای ویژگی های مشترک هستند. وقت آن است که کودک خود را بیرون بیاورید تا دنیا را با مهارت های جسمی، ذهنی و شناختی خود ببیند و جهشی فوق العاده داشته باشد. در حالی که پیشرفت آنها را زیر نظر می گیرید، مطمئن شوید که در این فرآیند با فرزند خود رشد و تکامل می کنید، در حالی که یک پیوند محکم ایجاد می کنید.

هر آنچه که برای اولین بار و یا به عنوان یک والدین باتجربه انتظار دارید ،که  هنگام شروع یک سفر به طول یک عمر به آن نیاز پیدا خواهید کرد را ما در اینجا  فراهم کردیم .

به وبلاگ هیاهو  خوش آمدید ! برای ترن هوایی که فرزندپروری است، ما در هر مرحله با شما هستیم.

رشد یک نوزاد

کودک شما با امواج، لبخند و سخن گفتن سازگارتر است، اکنون به یک سرگرم کننده تبدیل می شود. کودک شما که آماده ایفای نقش یک کاشف است، کم کم به یک آکروبات تبدیل می شود. برای بسیاری از فعالیتها برای تحریک نیازهای رشد نوزادان خود آماده شوید تا از مهارتهای اجتماعی و فکری آنها برای استفاده مؤثر استفاده کنید. به نگرش آنها بسیار توجه کنید زیرا می توانید متوجه شوید که کودک شما تکیه داده و به برخی از انواع غذاها علاقه نشان می دهد.

رشد کودک

تصورات زنده می شوند، احساسات رشد می کنند و کودک شما فارغ التحصیل می شود تا فردی باشد. اکنون کودک شما صدا و احساسات شما را درک خواهد کرد. ممکن است نشانههایی از وابستگی شدید، اضطراب غریبهها و ترجیح دادن همه چیز از غذا گرفته تا اسباببازیها را در کودک خود مشاهده کنید. اکنون کودک شما شروع به برقراری ارتباط با صداهای غرغر خود می کند، به تماس های شما پاسخ می دهد و همچنین با دست ها و پاهای خود اشاره می کند. با اولین علائم رویش دندان، کودک شما اکنون آماده است تا غذای جامد را شروع کند. اکنون کودک شما شروع به غلتیدن می کند و سعی می کند با تلاش زیاد در خانه بخزد. مرحلهای است که کودک شما دائماً چیزهای جدیدی میآموزد و عادتهای جدیدی را از چنگ زدن به لاغر کردن، کنار گذاشتن چیزها و در صورت نیاز به دنبال کمک میگیرد.

رشد کودک 24 هفته ای

سنگ نورد

با عضلات گردن و بازوهای قوی تر، کودک شما در حال غلتیدن برای سرگرمی شماست. همچنین ممکن است کودک شما ترجیح دهد از غلت زدن صرف نظر کند و شروع به تلاش برای نشستن، پریدن یا خزیدن کند.

پروانه اجتماعی

اکنون کودک شما علاقه مند به تعامل با غریبه های لذت بخش است. ممکن است کمی اضطراب وجود داشته باشد، اما آنها برای شما و دیگران هوس جلب توجه خواهند کرد. کودک شما اکنون شروع به درک پاسخ های شما نسبت به رفتارهای خود می کند و سعی می کند بیشتر شما را درگیر کند. کارنامه جلب توجه او از ایجاد صداهای عجیب و غریب تا دمیدن تمشک متغیر است. کودک شما الگوی خود را برای نشان دادن آنچه می خواهد تعیین می کند.

لباس پوشیدن برای راحتی

با افزایش تحرک، ممکن است بخواهید لباسی به کودک بپوشانید که به او اجازه کشش و نفس کشیدن بدهد. از لباسهایی که دارای زواید، منگولههای زیاد، درزهای خش دار هستند که مانع فعالیت آنها شده و آنها را محدود میکند، خودداری کنید.

 پوشک

اکنون که کودک شما غذای جامد مصرف می کند، اگر رنگ عجیب و غریب یا بوی عجیبی در مدفوع کودک خود مشاهده کردید، وحشت نکنید. اگر متوجه شدید که کودکتان یبوست دارد، به غذاهایی بروید که اثر ملین دارند.

رشد کودک 25 هفته ای

زبان اشاره

اولین نشانه ها را برای نشان دادن گرسنگی، مطالعه (کف دست باز با دست در کنار هم) معرفی کنید تا به کودک شما کمک کند تا مهارت های زبانی و حرکتی خود را توسعه دهد. اکثر بچه ها در این مرحله با زبان اشاره سازگار می شوند و پس از بزرگ شدن مهارت های زبانی بهتری را کسب می کنند.

چپ دست یا راست دست

کودک شما ممکن است تمایلی به استفاده از دست خاصی از خود نشان دهد، اما این تمایل تا زمانی که 2 یا 3 ساله نشود، ایجاد نخواهد شد. سعی نکنید انتخاب خود را تحت تأثیر قرار دهید زیرا ممکن است بعداً منجر به سردرگمی، هماهنگی چشم و دست و مهارت شما شود.

بازی ها

اکنون کودک شما دوست دارد بازی هایی انجام دهد، به خصوص بازی هایی که به او کمک می کند تارهای صوتی خود را تمرین دهد. سعی کنید کودک خود را در هر موردی با ایجاد صداهای حیوانات سرگرم کنید و ممکن است متوجه شوید که آنها این کار را تکرار می کنند یا چندین بار از شما تقلید می کنند.

رشد کودک 26 هفته ای

حواس او را تشویق می کند

با استفاده روزافزون از مهارت های حسی خود، کودک شما کشف هر چیزی را که می تواند لمس کند، احساس کند و در دهانش بگذارد، سرگرم کننده خواهد یافت. مطمئن شوید که چیزهای نرم و ایمن زیادی به آنها ارائه می دهید تا ادراکات حسی مختلف را یاد بگیرند.

زمان داستان

کودک شما عاشق تصاویر و تصاویر خواهد بود. کتاب بهترین راه برای جلب علاقه آنها و همچنین توسعه یک سرگرمی برای یک عمر است. کتابهای مصور با رنگها، تصاویر و تصاویر بافتدار زیاد بخوانید.

غذاهای انگشتی

کودک شما به تنهایی شروع به غذا خوردن نخواهد کرد. ممکن است کثیف شود، اما با ارائه مقدار کمی در بشقاب آن را تشویق کنید. همانطور که آنها اشتهای خود را افزایش می دهند، غذاهایی با اشکال، اندازه ها و طعم های مختلف ارائه دهید.

رشد کودک 27 هفته ای

کودک شما اکنون می تواند با تکیه بر وزن خود روی پاهایش بپرد. با در دست گرفتن آنها به کودک خود کمک کنید بایستد و ممکن است با بلند شدن از زمین شروع به حرکت کند.

مهارت دست

اکنون کودک شما در نگه داشتن اشیا و انتقال آنها ماهر خواهد شد. مهارت های حرکتی ظریف مانند حرکات دست، انگشت و مچ به طور مکرر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. مهارتهای حرکتی درشت خود را که شامل استفاده از ماهیچههای بزرگ است، با قرار دادن وسایل دور از دسترس آنها، تشویق کنید، حتی اگر ناامید شدند، آنها را در دست بگیرند. چیزهای خطرناک را دور از دسترس نگه دارید زیرا کودک شما همیشه بیدار است.

دوستان خیالی

کودک شما اکنون ترجیح می دهد برخی از اسباب بازی های خود به ویژه شکل ها یا اسباب بازی های نرم شبیه موجودات عادی را نشان دهد. این نشانه استقلال فزاینده آنهاست و کاملا طبیعی است.

سلامت نوزاد

چند ماه اول پس از تولد مملو از مراجعه به پزشک برای ایمن سازی های معمول است. در این ماه، کودک شما باید سومین دوره واکسیناسیون را انجام دهد. پس از واکسینه شدن نوزاد خود را برای یک روز پر حادثه آماده کنید، اگرچه ممکن است در کودکان متفاوت باشد. ممکن است کودک شما نیز در 6 ماهگی اولین سرماخوردگی خود را بگیرد، اما دلیلی برای وحشت وجود ندارد. سعی کنید مراقب همه چیز باشید و در صورت مشاهده تغییر در الگوی تغذیه، درجه حرارت، بثورات، استفراغ یا رفتار ناراحت کننده به پزشک مراجعه کنید.

نقاط عطف کودک - 6 ماه

به شگفتی هایی که می توانید از کودک خود در ارتباط با رشد ذهنی، جسمی و اجتماعی او انتظار داشته باشید، نگاهی بیندازید. نقاط عطف کودک را می توان به سه دسته تقسیم کرد: شناختی، فیزیکی و اجتماعی و عاطفی.

نقاط عطف شناختی

این به بزرگی رشد مغز، قدرت فکری و فکری کودک شما مربوط می شود.

کنجکاوی: کودک شما کنجکاوتر و مشتاقتر برای لمس، احساس و بوییدن هر چیزی است که او را مجذوب خود میکند.

واکنش آزمایشی: کودک شما تأثیر چندین عمل و واکنش شما به آن را آزمایش نخواهد کرد.

صداهای پایه: به شنیدن صداهای معمولی آه، ای و دیگر صداها برای تصدیق چیزها عادت کنید.

تقلید صداها و پاسخ به تماس ها: کودک شما سعی می کند صداهایی را که شما می سازید یا صداهای اسباب بازی ها را تقلید کند. او همچنین ممکن است به نام خود پاسخ دهد

خودآگاه: اگر دیدید کودکتان در مقابل آینه با عبارات شادی آور خود را تحسین می کند، تعجب نکنید. فقط این است که آنها روی قدرت تشخیص مغز خود کار می کنند.

نقاط عطف فیزیکی

برخی از ویژگی های مرتبط با توانایی های فیزیکی و حرکتی آنها:

دید و ادراک: با بینایی افزایش یافته و بهبود یافته، کودک شما اکنون بین سایه ها و تصاویر رنگارنگ دوست دارد. کودک شما همچنین می تواند عمق و فواصل را برای قضاوت و ردیابی دقیق اشیاء درک کند.

هماهنگی دستی و چشمی: کودک شما اکنون می تواند به یک شی دراز کند، آن را بگیرد، مطالعه کند و با تمرکز بیشتر به او منتقل کند.

قدرت انگشتان: با استفاده از تمام انگشت خود، کودک شما اکنون اجسام کوچک را با یک گرفتن محکم نگه می دارد.

نشستن بدون تکیه گاه: کودک شما اکنون بدون تکیه گاه می نشیند و به دلیل داشتن ماهیچه های قوی کمرش نمی افتد.

پشتیبان سر: ماهیچه های گردن اکنون سفت شده اند و کودک شما گردن خود را کشیده و به اطراف می چرخد ​​تا موارد را مشاهده کند.

غلت زدن: کودک شما اکنون از پشت به شکم و بالعکس میچرخد.

از وزن خود حمایت کنید: اگر کودکتان را بالا نگه دارید و احتمالاً حتی بپرد و برقصید، با اطمینان می ایستد.

الگوی خواب: کودک شما شش تا هشت ساعت در شب قبل از بیدار شدن برای شیر می خوابد.

غذای جامد: کودک شما آماده است تا به مرحله بعدی رژیم غذایی خود برسد، غذای جامد با سیستم گوارشی بهتر و حس چشایی تیزتر.

نقاط عطف اجتماعی و عاطفی

این نمودار مهارت های اجتماعی به دست آمده در یک دوره زمانی را نشان می دهد

پاسخ به احساسات: کودک شما اکنون بسته به شرایط، احساسات مختلفی از غم گرفته تا شادی را تجربه خواهد کرد.

عبارات صوتی: کودک شما اکنون روشی معمولی برای بیان خود برای یک موقعیت خاص خواهد داشت.

مهارت های تشخیص: کودک شما اکنون چهره های آشنا را تشخیص می دهد و وقتی یک غریبه را می بیند وحشت می کند.

بازی بیشتر: کودک شما تمایلی به بازی با شما و مراقب خود نشان می دهد زیرا آنها مشتاق کشف چیزهای جدید هستند.

رفتار - اخلاق

متوجه خواهید شد که کودک شما وقتی تمشک را باد می کند، صورت شما را می گیرد و سعی می کند همه چیز را در دهانش بگذارد، باهوش تر می شود. نوزادان دوست دارند از شما بشنوند و سعی می کنند بخوانند و گپ بزنند تا آنها را در یک مکالمه شرکت دهند. کودک شما زمانی را دوست دارد که گاه به گاه بازی کند و زمانی که به اندازه کافی سیر شده است عصبانیت خود را ابراز می کند.

فعالیت های کودک 6 ماهه

کودک شما اکنون از فعالیت های مبتنی بر حرکت لذت می برد. برخی از فعالیت ها برای ایجاد انگیزه به غرایز او:

با صدای بلند بخوانید: هر مکالمه ای همیشه مورد استقبال قرار می گیرد زیرا کودک شما شنونده ای مشتاق است و مطالعه توجه زیادی را به خود جلب می کند.

بازیهای بازی: کودک شما عاشق بازیهایی مانند ، مسابقه تا خط پایان با خزیدن یا غلغلک دادن با اسباببازیهای الک خود است.

فعالیتهای مبتنی بر حس: به بازیهایی بپردازید که کودک شما را درگیر لمس و احساس اشیاء میکند. با طیف وسیعی از اشیاء از پارچه، بلوک، آب و حتی شن بازی کنید.

مراقبت از نوزاد 6 ماهه

با توجه به اینکه کودک شما به طور فزاینده ای ماجراجو می شود، همیشه مراقب خود باشید. تمایل آنها به فرو بردن همه چیز در دهان ممکن است گاهی آزاردهنده به نظر برسد، اما سعی کنید در مورد آن خیلی متعصب نباشید. به آنها فرصت کاوش در زمانی که در اطرافشان هستید بدهید. نوزاد نواحی را ثابت کنید تا کودک شما بداند که قرنطینه شده است. زمانی را با کودک خود در فضای باز بگذرانید زیرا او یاد می گیرد افق های خود را گسترش دهد. از برنامه واکسیناسیون آنها مطلع باشید تا از هرگونه خطا جلوگیری کنید. همیشه صحبت کنید، گوش دهید و به کودک خود پاسخ دهید تا یک پیوند قوی ایجاد کنید.

تغذیه

شیر هنوز هم منبع اصلی تغذیه کودک شماست. با این حال، ذخیره آهنی که در رحم ایجاد می شود، اکنون در حال تخلیه است. اولین غذای جامد در حالت ایده آل، غلات برنج است. نوزادان ممکن است در ابتدا طعم آن را دوست نداشته باشند، اما میتوانید آن را با میوههای پوره شده یا سبزیجات غنی از ویتامین  تا زمانی که به رژیم جدید خود بپیوندند، جایگزین کنید.

خوابیدن

حداقل 10 ساعت خواب در شب و سه خواب معمول 1 تا 3 ساعت در روز چیزی است که کودک شما در این مرحله به آن نیاز دارد. آرام بمانید و سعی کنید الگویی برای ترویج عادات خواب سالم در آنها ایجاد کنید. آنها را با استراتژی ها و تکنیک هایی برای چند روز حل کنید که در نهایت به آنها عادت خواهند کرد.

نکاتی برای والدین

رشد نوزاد در 6 ماهگی در میان کودکان تفاوت چندانی ندارد و آنها در آن مرحله زیبا از کاوش، یادگیری و جستجوی چیزهای جدید هستند. در مورد بهداشت شدید نگران نباشید، زیرا آنها برای یادگیری چیزها باید دست خود را کثیف کنند. در فعالیت های کودک برای نوزادان شش ماهه شرکت کنید تا بهترین بهره را از مهارت های حرکتی و شناختی خود ببرید. در طول ملاقات های معمول خود با پزشک اطفال، وزن کودک 6 ماهه خود را بررسی کنید.

هر کودکی متفاوت است و این مرحله خاص که در نیمه اول سال اول زندگی آنها می گذرد یک دوره رادیکال است. زمان کافی را با کودک خود بگذرانید زیرا مطمئناً به شما کمک می کند تا رفتار او را شکل دهید و رشد او را زیر نظر بگیرید.

توجه : اطلاعات موجود در وبلاگ هیاهو  یک ماهیت کلی است و فقط برای اهداف آموزشی در دسترس است و نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های یک متخصص پزشکی یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تلقی شود. اگر در مورد سلامتی خود یا کودک خود نگرانی دارید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

منابع : تمام مطالب ارائه شده توسط وبلاگ هیاهو ، بر پایه جدیدترین تحقیقات علمی و به روز محققان و مراجع ذی صلاح علمی و تحقیقاتی اروپا و امریکا در زمینه مهمترین مسائل و سوالات والدین در زمینه فرزند پروری تهیه شده است.

انتشار مطلب فقط با ذکر منبع سایت هیاهو  بلااشکال است.